lauantai 28. helmikuuta 2015

Miksi olen ehdolla SKP:n sitoutumattomana ehdokkaana?

Olen ehdolla tämän kevään eduskuntavaaleissa Suomen kommunistisen puolueen listalla Keski-Suomen vaalipiirissä. Usein minulta kysytään miksi olen ehdolla, miksi valitsin SKP:n ja miksi olen edelleen sitoutumaton ehdokas. Näihin kysymyksiin vastailen tässä postauksessani. Lisäksi lähiaikoina aion vihdoin kirjoittaa lisää vaaliteemoistani ja muista tärkeistä asioista.

Yllättävän monet ovat ihmetelleet ehdokkuuttani, niin viime kunnallis- kuin nyt eduskuntavaaleissa. Minulle suurempi ihmetyksen aihe on, mikseivät lähes kaikki halua asettua ehdolle. Kaikissa vaaleissa valitaan edustajia meille jokaiselle, edustajamme päättävät meidän kaikkien yhteisistä asioista. Siksi koen tärkeäksi olla ehdolla eri toimielimiin ruohonjuuritason järjestöistä Suomen eduskuntaan saakka. Eduskunnassa päätetään monenlaisista asioista, monet päätökset koskettavat meidän jokaisen jokapäiväistä elämää. 

Minulle tärkeitä asioita ovat monien muiden muassa oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, ympäristöasiat ja ekologinen kestävyys, eettisyys ja ihmisoikeudet, julkiset palvelut (etenkin sosiaali- ja terveyspalvelut) sekä rehellisyys ja avoimuus. Näitä pyrin noudattamaan ja edistämään henkilökohtaisessa elämässäni, harrastuksissa ja vapaa-ajalla, työssä ja politiikassa. Näistä asioista sekä vaaliteemoistani löytyy aika perusteellinen info Jyväskylän kommunistien vaalisivuilta, joten en viitsi kirjoittaa asioita tähän uudestaan. Lisää asioista voi kysyä ja kommentoida täällä blogin kommenteissa, Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa.

Olen oma itseni ja se sama Riikka näissä sosiaalisen median kanavissa, työpaikalla, kadulla kuin kotonakin. Mieheni kehuu minua usein rohkeaksi ja aikaansaavaksi, sillä ravaan kokouksissa ja kerron kotona aina asioista, joita pitäisi ja pitäisi tehdä. Koen politiikkaan ja kaikkeen vaikuttamiseen sekä vapaaehtoistyöhönkin osallistumisen toisaalta velvollisuudekseni, mutta ennen kaikkea se on minulle oikeus. Haluan tehdä maailmasta meille kaikille paremman ja minulla on siihen joitakin keinoja, joita saan käyttää. Saan kirjoittaa nettiin mitä haluan, saan olla ehdolla vaaleissa ja äänestää, saan osoittaa mieltäni kadulla, joten teen niin. Toki omien voimien ja jaksamisen rajat on tulleet välillä kantapään kautta esiin, mutta yritän parhaani. Ja arvatkaa mitä, välillä uskon, että se riittää :)  


Suomen kommunistinen puolue on saanut vaaleissa ääneni niin kauan kuin olen saanut äänestää. Lapsuuden perheeni ei ole poliittisesti aktiivinen, eikä radikaalivasemmistolainen, mutta olen kokenut kommunismin itselleni sopivaksi aatemaailmaksi niin pitkään kuin muistan. Epäoikeudenmukaisuus on ollut yksi merkittävimmistä asioista elämässäni, sillä se on nostanut aina niskakarvani pystyyn ja aiheuttanut suunnatonta raivostumista! Aluksi tietysti silloin, kun olen tullut itse väärin kohdelluksi, mutta myös yhtä lailla kun näen jonkun muun kohtaavan epäreiluutta ja epätasa-arvoista kohtelua. Olen erittäin empaattinen, joten raivostun usein myös ihmisten puolesta. Haluan tehdä kaikkeni, jotta Suomesta ja koko maailmasta tulee mahdollisimman tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen paikka kaikille. On paljon asioita, joihin emme voi vaikuttaa, joten meidän on tehtävä kaikkemme sen eteen, minkä voimme muuttaa paremmaksi. (Pahoittelen, jos tämä kuulostaa sanahelinältä ja diipadaapalta, mutta kirjoitan tätä sydämestäni.)

Olen ollut mukana SKP:n toiminnassa syksystä 2011, jolloin lähdin myös kunnallisvaaliehdokkaaksi. Olen toiminut melko aktiivisesti paikallisesti ja kokenut alusta asti todella sydämellistä mukaanottoa. Rakastan sitä, että kokouksissa ja tapaamisissa ei ole kyselty puolueen jäsenkirjojen perään, vaan mielipiteitäni on kuunneltu ja arvostettu yhtä oikeina kuin kenen tahansa pitkänlinjan puoluetoverin! Mielestäni SKP:ssa toteutuu todellinen demokratia ja avoimuus. Mikäli kuunneltaisi vain oman puolueen ihmisten ajatuksia, näkökannoista tulisi kapeita, eikä kaikkea tajuttaisi ottaa huomioon. Olen puhunut muiden puolueiden ihmisten kanssa ja kuullut, että yleensä kokouksiin pääsee vain puolueen jäsenet. Koska SKP:ssa toimitaan näin, en ole kokenut kiirettä tai painetta liittyä puolueeseen. Haluan tuntea toiminnan kunnolla ja olla varma, että allekirjoitan puolueohjelman sekä puolueen toimintatavat täysin, ennen kuin liityn. Jo nyt Jyväskylän SKP:n aktiiviporukka on kuin toinen perheeni ja koen kuuluvani heihin täysivaltaisesti. En ole huomannut puolueen toiminnassa kuitenkaan mitään, johon en voisi sitoutua.


Oikein ihanaa kevättä teille kaikille!

SKP:n ehdokkaat Keski-Suomesta 2015
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti