lauantai 8. syyskuuta 2012

Oikeus tietoon oikeuksista.

Suomen laki on jännä juttu. Käsittääkseni ihmiset kokevat, että Suomessa lakia noudatetaan melko tarkasti, etenkin virkamiesten taholla. Lait löytyvät kaikkine pykälineen erimerkiksi FINLEX-sivustolta, joten esimerkiksi omat oikeutensa voisi ajatella olevan helppoa löytää ja tunnistaa. Ehkä näin ei kuitenkaan ole. 


Suosittelen jokaiselle esimerkiksi Sosiaalihuoltolain (17.9.1982/710) sekä Lain sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812) lukemista. Laki teksti ei mielestäni ole loppujen lopuksi kovin hankalasti ymmärrettävää, kun vain jaksaa lukea sitä ajatuksen kanssa. Lisäksi internet tarjoaa myös selkokielelle käännettyä lakitekstiä. Itse olen onnekseni sosionomiopinnoissani "joutunut" tutustumaan muun muassa näihin lakeihin, sillä tottakai tulevan ammattilaisen tulee tietää, miten työ tulee lainkin puitteissa tehdä. Ja lakiahan ammatinharjoittajan, etenkin kunnallisen sektorin puolella tulee noudattaa. Vai mitä?


Otetaanpa esiin muutama lakipykälä tuosta sosiaalihuollon asiakaslaista, sillä se sisältää mielenkiintoisia ja mainioita asioita asiakkaan oikeuksista. 
1 § kertoo lain tarkoituksen, joka on
 "edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa".

Eli asiakkaalla on oikeus hyvään kohteluun. Toki "hyvä kohtelu" voidaan käsittää subjektiivisesti monella tapaa, mutta varmasti moni osaa kertoa esimerkkejä elävästä elämästä, joissa kohtelu on ollut jotain muuta kuin hyvää.


4 § kertoo, että asiakasta ei saa syrjiä eikä hänen ihmisarvoaan loukata. Huomioon on otettava
"asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuurinsa".



Lempipykäläni on kuitenkin numero viisi (5), joka inspiroi tämän kirjoituksen otsikkoakin.  
"Sosiaalihuollon henkilöstön on selvitettävä asiakkaalle hänen oikeutensa ja velvollisuutensa  sekä erilaiset vaihtoehdot ja niiden vaikutukset samoin kuin muut seikat, joilla on merkitystä hänen asiassaan. Selvitys on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää sen sisällön ja merkityksen."

Eli lyhyesti sanottuna, sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tietää oikeutensa ja eri vaihtoehdot, jolloin ammattilaisen velvollisuus on kertoa näistä asiakkaalle niin, että asiakas ymmärtää asian. Kuinka usein tämä toteutuu? Onko sosiaalihuollon työntekijöillä tapana kertoa asiakkailleen heidän oikeutensa ja mahdollisuutensa? Varmasti siis joillakin on, ja osa oikeuksista on itsestään selviä, mutta uskon, että tässä asiassa olisi paljon parannettavaa. 



Tämän lisäksi tässä laissa puhutaan muun muassa asiakkaan itsemääräämisoikeudesta ja osallisuudesta (8 §) sekä oikeudesta omiin tietoihinsa (11 §, 13 §). Laissa määrätään myös siitä, että kunnalla on oltava sosiaaliasiamies, jonka tehtävistä yksi on tiedottaa asiakkaiden oikeuksista ja toimia niiden edistämiseksi (24 §). Tiedätkö, kuka on Jyväskylän sosiaaliasiamies? Kyllä, sellainen on. Mietin sitä, missä määrin esimerkiksi sosiaaliasiamies ehtii hoitaa mainitsemaani tiedotuspuolta, kun sama ihminen vastaa Jyväskylän lisäksi lähes koko muun Keski-Suomen asioita.  



Tässäpä muutama ajatus ja fakta sosiaalihuollon lakien ja käytännön kohtaamisesta. Ehkä tiedostaminen on portti johonkin parempaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti